Branding social mediów – czyli jak zachować spójność wizerunku marki

Branding Social Media

Branding social mediów – czyli jak zachować spójność wizerunku marki.

Zastanawiasz się jak zbudować odpowiedni wizerunek swojej marki w social mediach? Jak powinna wyglądać Twoja strona? Jak dobrać zdjęcia, kolorystykę, styl i typografię, aby firmowy profil social media wyglądał autentycznie, profesjonalnie i co najważniejsze na pierwszy rzut oka kojarzył się z Twoją marką?

Wydaje się oczywiste, że branding social mediów powinien być spójny z brandingiem marki. Przede wszystkim należy zatem zadbać o spójność wizerunku na wszystkich kanałach komunikacji z klientem!

Jak to zrobić? Śpieszymy z pomocą!

Wyobraź sobie, że wchodzisz do McDonalda…

ale nigdzie nie widzisz ich charakterystycznego logo. Wszystkie znaki firmowe na czas Twojej wizyty zostały zasłonięte. Czy nadal wiesz, że jesteś w McDonaldzie?

Z pewnością tak! Po czym więc to rozpoznajesz?

Odpowiedź brzmi „Po wszystkim”. Od charakterystycznego wnętrza, poprzez stroje pracowników aż po sposób obsługi i komunikacji z klientem.

Wniosek? – Ucz się od najlepszych!

Twoja strona w social mediach powinna być zaprojektowana w taki sposób, aby nawet bez podawania nazwy firmy klient mógł przypuszczać na jakiej stronie się znajduje. Wygląd social mediów musi kojarzyć się z wyglądem Twojej marki.

Jak zatem zadbać o branding w social mediach?

Logotyp powinien być widoczny zarówno na zdjęciu w tle, zdjęciu profilowym, jak i na zamieszczanych w firmowym profilu  grafikach. Ważne jest jednak, aby nie przesadzić z jego wielkością. Logo nie powinno przesłaniać grafiki ani treści, należy go używać subtelnie, z zachowaniem jego widoczności. Logo Twojej firmy może znajdować się np. w lewym górnym rogu zdjęć i grafik ALE niech to będzie zawsze ten sam róg. Nie tańcz logotypem po grafice.

Używaj zawsze tego samego kroju pisma (fonta, tudzież czcionki jeśli wolisz ;)). W przypadku social mediów dotyczy to przede wszystkim tekstów umieszczanych  na grafikach. Pamiętaj o tym, że wygląd pisma musi zachowywać spójność, tak samo jak wygląd grafik, barw i innych elementów identyfikacji wizualnej marki.

Jeśli Twoim kolorem brandowym jest żółty, nie dodawaj na zdjęcie w tle grafiki w odcieniach czerwieni, tylko dlatego, że akurat ta grafika Ci się spodobała. Postępując w ten sposób nigdy nie przyzwyczaisz klienta do swojego brandu. Zamiast tego dbaj o spójność wizerunku swojej firmy w social mediach i buduj w ten sposób jej rozpoznawalność.

Branding social mediów powinien być budowany także poprzez dodawanie odpowiednio zaprojektowanych grafik. Wszystkie grafiki powinny być projektowane z zachowaniem stylu i barwy marki. Zatem – jeżeli Twoja marka „zaprzyjaźniła się” z żółtym kołem, nie zastępuj go nagle czerwonym kwadratem bez sensownego uzasadnienia.

Podobnie postępuj w przypadku fotografii.

Wydaje się jasne, że jeżeli  każdy nasz produkt umieszczamy na białym tle, nie możemy nagle zacząć prezentować swoich  produktów na tle niebieskim. Warto iść jednak o krok dalej np. stosując filtry kolorystyczne do zdjęć. W ten sposób ujednolicimy dodawane przez nas fotografie.

Nie zapominaj także, że na zdjęciach, które dodajesz powinna znajdować się Twoja „Persona” – a więc Twój potencjalny klient. Dlatego jeśli sprzedajesz  produkty dla dzieci, dobieraj zdjęcia, na których są dzieci lub rodzice z dziećmi. Nie bez znaczenia jest także wiek osób na fotografii. Sprzedając artykuły dla niemowląt nie dodawaj zdjęć przedszkolaków. Sprzedając artykuły dla kobiet 60+, nie dodawaj zdjęć dwudziestolatek. Zamieszczając przypadkowe zdjęcia nie przykujesz zainteresowania swojej Persony, stracisz autentyczność, a Twoja marka będzie postrzegana jako mniej profesjonalna.

Piszesz do klientów na „Ty” czy na „Szanowni Państwo”?

Zdecyduj się na jedną formę!

Jeśli sprzedajesz produkty ekskluzywne lub Twoją grupą odbiorców są osoby VIP, użycie formy „Szanowni Państwo” będzie zasadne. Jeżeli chcesz zaprzyjaźnić się z klientem i skrócić dystans? – Pisz na „Ty”.

Komunikacja

Budowanie świadomości marki wśród klientów nie może obejmować jednego, wybranego kanału komunikacji. Nie wystarczy zatem jeśli zadbamy o brand strony internetowej, a social media pozostaną zlepkiem przypadkowych i nieuporządkowanych grafik, fotografii i tekstów. Branding jest niezwykle istotnym elementem podsycającym emocjonalny związek między odbiorcą a marką. Aby wcielić go w życie należy zadbać, by całościowy wygląd social mediów był zgodny z duchem marki.

Potrzebujesz pomocy w zaprojektowaniu swoich social mediów?