Psychologia kolorów w biznesie – jakiego koloru jest twoja marka?

Kolory a psychologia

Nie od dziś wiadomo, że kolory mają znaczący wpływ na nasze emocje. Dostarczają nam istotnych bodźców wzrokowych, mają swój wydźwięk i budzą silne skojarzenia, które czasem mogłyby wydawać się skrajne. W końcu czerwony kojarzy nam się z miłością, ale i niebezpieczeństwem, czarny z elegancją, ale i z żałobą. Kolory mówią nam wiele. Instynktownie wybieramy je na różne okazje. Silnie kojarzymy je z daną osobą lub zdarzeniem. Wywołują w nas emocje pozytywne lub negatywne w zależności od kontekstu i sytuacji.

Kolory mówią nam wiele. Instynktownie wybieramy je na różne okazje. Silnie kojarzymy je z daną osobą lub zdarzeniem. Wywołują w nas emocje pozytywne lub negatywne w zależności od kontekstu i sytuacji.

Warto zatem wykorzystywać świadomie psychologię kolorów w swoim biznesie ponieważ umiejętnie dobrane barwy mają moc. Potrafią wzbudzić pożądane emocje czy nakłonić do działania.

Przyjrzyjmy się więc jaki poszczególne kolory dają wydźwięk i zastanówmy nad idealną oprawą kolorystyczną dla naszej marki.

Niebieski

Niebieski jest kolorem wzbudzającym zaufanie. Kojarzy się z profesjonalizmem, uczciwością, poczuciem stabilności, a także ze spokojem, opanowaniem i czystością.

Niebieski ułatwia nawiązanie pozytywnej relacji z klientem.

Osoby ubrane na niebiesko postrzegane są jako spokojne, opanowane, solidne i profesjonalne, dlatego niebieski uważany jest za kolor ułatwiający komunikację. Fakt ten od wielu już lat wykorzystywany jest w znakach informacyjnych.

Ponadto kolor niebieski wybierany jest chętnie przez firmy związane z komunikacją i społecznością – Facebook czy Twitter, a także firmy chcące zaprezentować się jako solidne i godne zaufania – PZU, PKO, Uniqua.

Barwa niebieska często używana jest przez firmy finansowe i biznesowe, banki oraz duże koncerny, ale nie tylko! Coraz więcej firm, chętnie sięga po różne odcienie tej barwy. Dzieje się tak dlatego, że kolor niebieski został okrzyknięty najbardziej lubianą przez konsumentów barwą ze względu na spokojny i nienachalny, przyjemny dla oka wygląd.

Zielony

Kolor zielony kojarzy się nam z naturą i ekologią. Wzbudza w nas spokój, poczucie harmonii i bezpieczeństwa. Przywraca także równowagę. Człowiek instynktownie wybiera zielony jako kolor regeneracji i odpoczynku na łonie natury. Kojarzy się on ze zdrowiem i witalnością.

Ze względu na to zielony jest chętnie stosowany przez marki świadczące usługi zdrowotne oraz producentów naturalnych kosmetyków i wszelkich produktów ekologicznych – Herbapol, drogeria Natura

Według psychologii kolorów zielony pobudza kreatywność, a także zwiększa wiarygodność. To kolor łagodny, dlatego w kolorystyce strony internetowej może z powodzeniem dominować. Jest kojący i przyjazny dla oczu.
Zielony uznawany jest także za kolor pieniędzy, dlatego po tę barwę chętnie sięgają banki i inne instytucje finansowe – BOŚ Bank, BZ WBK, GET IN BANK

Zieleń wybrały także Tic Tac, Heineken, Carlsberg, Starbucks i wiele innych.

Żółty

Kolor żółty wyraża pewność siebie. Poprawia nastrój oraz poczucie własnej wartości. Wzbudza w nas radość i rozluźnienie, dostarcza energii. Nieodłącznie kojarzy nam się ze słońcem i wakacjami.

Żółty wzmaga także kreatywność i pobudza intelektualnie. Kolor ten stymuluje pracę mózgu i poprawia zdolności pamięciowe.

Jest kolorem stymulującym do działania, dlatego często wykorzystywany jest w promocjach. Żółty wzmaga naszą uwagę. Widząc ten kolor instynktownie zachowujemy wzmożoną czujność. Dlatego właśnie stosowany jest w znakach ostrzegawczych.

Warto także wspomnieć, że według psychologii kolorów żółty jest kolorem pobudzającym apetyt. Nic więc dziwnego, że z barwy tej korzystają takie firmy, jak McDonalds, Lay’s, Lipton czy Chupa-Chups. 

Mimo iż żółty jest kolorem optymistycznym jest także krzykliwy. Z tego względu podczas tworzenia stron internetowych nie można z nim przesadzić. Stosowany w nadmiarze męczy wzrok i wzbudza niepokój, natomiast wykorzystywany z umiarem doskonale przyciąga uwagę i wzbudza pozytywne emocje. Często stosowany jest przez branże kreatywne.

Pomarańczowy

Pomarańczowy to kolor przyciągający uwagę. Interpretowany jest jako kolor mocny, optymistyczny i pełen życia.

Kolor pomarańczowy jest energetyczny, wywołuje pośpiech oraz impulsywne zachowania. Wzmaga naszą aktywność, dlatego często reprezentuje przeceny. W marketingu stosuje się tę barwę, by zwrócić uwagę klienta na okazje cenowe, dlatego kojarzy się nam on z produktami tanimi. Prawidłowość ta została doskonale wykorzystana m. in. przez Ceneo, Allegro i CCC.

Pomarańczowy, jako kolor reprezentujący energię, może być wykorzystywany także jako kolor stymulujący aktywność fizyczną i współzawodnictwo. Barwa ta przywodzi na myśl dobrą zabawę, co w komunikacji swojej marki doskonale wykorzystała Fanta.

Czerwony

Kolor miłości, ostrzeżenia i mocy. Czerwień jest kolorem najmocniej przyciągającym wzrok. Ta intensywna barwa budzi silne i jednocześnie skrajne emocje. Czerwony kojarzy nam się z miłością, pasją i namiętnością, ale z drugiej strony przywodzi na myśl niebezpieczeństwo i ostrzeżenie. 

Czerwony jest kolorem mocnym. W nadmiarze może budzić niepokój, irytować, a nawet skłaniać do agresji. Umiejętnie stosowany pobudza do działania i stymuluje pozytywne emocje tj. miłość.
Ze względu na silne działanie koloru czerwonego, w marketingu jest on umiejętnie dozowany. Na stronach internetowych wykorzystuje się go do oznaczania kończących się promocji lub ostatnich sztuk w magazynie.
Chętnie stosowany jest także w okresie świątecznym, jako kolor Świętego Mikołaja, co doskonale wykorzystała Coca Cola oraz marki z branży prezentowej.

Czerwony to kolor ludzi pewnych siebie, silnych, odważnych, dlatego stosowany jest także dla podkreślenia pewności i fachowości danej marki. Kolor czerwony często zestawia się z barwami łagodnymi jak niebieski, zielony czy biały. 

Psychologię tego koloru doskonale wykorzystał w swoim logo Citibank wybierając czerwony akcent nad granatowym logotypem.

Barwa czerwona jest doskonale wykorzystywana także w logotypach innych, wielkich marek:

Dla podkreślenia siły i dostarczania energii: Red Bull i Nescafé
Dla przyciągnięcia uwagi: CNN

Czerwień naprawdę ma tę moc! Z każdej mocy trzeba jednak umiejętnie korzystać.

Czarny

Czarny jest kolorem prestiżu, elegancji i luksusu. Kojarzy nam się z klasyką i ponadczasowością. 

Czarny wykorzystywany jest często przez artystów oraz marki specjalizujące się w sprzedaży luksusowych samochodów, garniturów czy zegarków, a także przez firmy chcące podkreślić wysoką jakość swoich produktów. Czerń wzbudza u odbiorcy poczucie wysokiego standardu i luksusu.

Kolor czarny uważany jest także za tajemniczy i nieprzystępny. Sprawia zatem wrażenie wyjątkowości i kierowania produktów do wąskiej grupy odbiorców.

Marki pragnące zapisać się w świadomości odbiorców jako te prestiżowe, z powodzeniem mogą zatem stosować elegancką czerń.

Fioletowy

Unikatowość, kreatywność i dystans.

Kolor fioletowy niegdyś przysługiwał wyłącznie monarchom. Nosili go tylko najbogatsi i najważniejsi ludzie w kraju. Barwa fioletowa ma zatem iście królewskie pochodzenie. Kojarzy się nam z bogactwem, luksusem, władzą i oryginalnością. To także barwa budząca dystans. 

W psychologii kolorów fiolet uznawany jest za ekstrawagancki. Kojarzony jest najczęściej z produktami drogimi, z wysokiej półki, wyjątkowymi i nie skierowanymi do szerszego grona odbiorców.
Kolor fioletowy uznawany jest także za oryginalny, dlatego stosują go marki, które chcą się wyróżnić i pokazać swoją unikatowość m. in. Milka.

Ponadto fioletowy to barwa pobudzająca wyobraźnię, którą nasz mózg odbiera jako barwę stymulującą proces rozwiązywania problemów i twórczość, dlatego z powodzeniem może być stosowany przez marki chcące podkreślić swoją kreatywność.

Należy jednak pamiętać o tym, że mocno nasycony fiolet może zmęczyć i zniechęcić do produktu, zwłaszcza starszych odbiorów, dlatego nie należy przesadzać z jego intensywnością.

Różowy

Różowy w zależności od swojego nasycenia uznawany jest za barwę dziewczęcą lub kobiecą.

Barwa ta świetnie sprawdza się dla firm kosmetycznych oraz produktów dla dzieci. Delikatny, dziewczęcy róż można dostrzec m.in. w logotypie marki Barbie, natomiast mocniej nasycony użyty został w logotypach firm Cosmopolitan i Hebe.

Z podobnym odcieniem różu zaprzyjaźniła się marka T-mobile, wybierając odcień magenty, który kojarzy się oryginalnością i kreatywnością.

Brązowy

Brąz jest kolorem ziemi, symbolizuje dojrzałość, rozsądek, trwałość, praktyczność i uporządkowanie. Kojarzony jest także z naturą, równowagą i poczuciem bezpieczeństwa.

Kolor ten sprawdza się doskonale w przypadku artykułów spożywczych. Kojarzy się z jedzeniem i słodyczą.

Jest kolorem czekolady i kawy, dlatego z powodzeniem może być stosowany przy promowaniu tych produktów, z czego korzysta m.in. firma Wawel.

Brązowy dobrze prezentuje się w kampaniach reklamowych marek o naturalnym i ekologicznym charakterze.

Kolory, jakimi posługuje się marka, muszą być zgodne z jej misją i wizją oraz przemawiać do grupy docelowej. Wybierając kolor brandowy należy wziąć pod uwagę zarówno wiek i płeć odbiorców jak i charakter marki oraz jej ofertę. Wybierając kolor brandowy nie zapominajmy o psychologii kolorów i jej wpływie na nasz biznes i wybierzmy takie, które najskuteczniej wpłyną na naszych odbiorców i skłonią ich do zakupu naszego produktu.

Kolory Twojej marki nie mogą być przypadkowe. Tak pozornie błahy element może mieć istotny wpływ na sukces Twojego biznesu. Chętnie dobierzemy kolor szat dla Twojej firmy.